Welke voeding eten om spiermassa te kweken?

Als je naar de sportschool gaat om meer spiermassa op te bouwen, dan is je training minstens zo belangrijk als de juiste voeding. Iedereen weet dat als je menu uit chips en koek bestaat, je die sixpack wel kunt vergeten. Maar welke voeding kun je nu het beste eten om spiermassa te kweken? 

 

Zwaar trainen is het beste voor spieropbouw 

Meer spiermassa ontwikkel je door zwaar te trainen. Op die manier belast je je spieren extra, waardoor er weer nieuwe vezels aangemaakt worden. En dat zorgt dus voor spieropbouw. Maar die hoge belasting betekent ook dat je spieren wat extra’s nodig hebben voor het herstel.  

Eiwitten zorgen voor herstel én behoud van je spieren. Bij een zware training horen dus extra eiwitten naderhand. Je kunt dan denken aan eiwitshakes, maar ook een ei, kwark of yoghurt en melk zijn hoog in eiwitten. Dit is allemaal voeding om spiermassa te kweken en kun je dan ook gerust eten. 

Voeding moet ook in balans zijn 

Overigens is het belangrijk dat je voeding in balans is. Het is niet zo dat je alleen maar eiwitten zou moeten eten. En bij een normale training krijg je over het algemeen voldoende eiwitten binnen. Echter als je zwaarder traint, dan zijn extra eiwitten nuttig. Te veel aan eiwitten worden door je lichaam omgezet in energie of in vet.  En dat laatste wil je natuurlijk voorkomen.  

Zorg dus dat er een goede balans is tussen je voeding in je trainingsschema. Een personal trainer kan je hier in elk geval mee verder helpen. Vaak kunnen die een goed op elkaar afgestemd programma voor je samenstellen, waarmee je de juiste training doet én de juiste voeding binnenkrijgt.